عملکرد ضعیف ریه در افراد کوتاه قد با افزایش خطر بیماری قلبی ارتباط دارد

29مارس 2019 - نتایج مطالعاتی که توسط محققان دانشگاه ملکه مری لندن انجام شد، نشان می دهد که ارتباط بین قد کوتاه و خطر بالای بیماری قلبی به طور عمده به عملکرد ریه ها مربوط می شود.

محققان با چاپ این مقاله در مجله ی Communications Biology اعلام کردند که بیش از 800 مکان در ژنوم انسان شناخته شده است که با قد ارتباط دارد. همچنین محققان با ارزیابی این داده ها دریافتند که افرادی با قد کوتاه تر در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های عروق کرونر قلب هستند.

نویسندگان هیچ مدرکی مبنی بر وجود یک رابطه علّی بین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و قد، هنگامی که شاخص توده بدنی افراد را در نظر گرفتند، نیافتند. اما یک رابطه علّی بین قد افراد و خطر ابتلا به بیماری قلبی در این بررسی ها مشخص شد.

عوامل خطر سنتی بسیاری برای بیماریهای قلبی وجود دارد از جمله کلسترول، تری گلیسیرید، فشار خون، درصد چربی و پارامترهای اجتماعی و اقتصادی شامل تحصیلات و درآمد، اما نتایج این تحقیق نشان داد که این عوامل سنتی تنها بخش کوچکی از تاثیر قد بر خطر بیماری قلبی را توضیح می دهند اما نحوه ی عملکرد ریه ها بیشترین تأثیر را بر این ارتباط دارد.

نویسنده ارشد این مقاله، دکتر Eiriini Marouli از دانشگاه Queen Mary در دانشگاه لندن گفت: درک این رابطه ی علیتی بین قد کوتاه در افراد بالغ با خطر ابتلا به بیماری های قلبی در پیشرفت دانش ما در مورد این بیماری تاثیر بسیار زیادی می گذارد و می تواند به ما در تدوین مداخلات شیوه زندگی برای پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند.نتایج ما نشان می دهد که ما نیاز به ارزیابی عملکرد ریه در کنار قد داریم تا بتوانیم خطر بیماری قلبی را در افراد بهتر پیش بینی کنیم.

حملات قلبی یکی از شایعترین علل مرگ در سراسر جهان هستند. تقریبا یک نفر از هر شش مرد و یک نفر از هر ده زن به دلیل بیماری قلبی جان خود را از دست می دهند، بنابراین شناسایی عوامل خطر بیماری قلبی، به ویژه عواملی که میتوانند از طریق مداخلات اولیه در شیوه زندگی اصلاح شوند، اهمیت خاصی دارند.

به گفته پروفسورPanos Deloukas از دانشگاهQueen Mary University لندن، و نویسنده ارشد این مطالعه: افراد کوتاه قد می توانند با ورزش منظم و اجتناب از شیوه زندگی نشسته و سیگار کشیدن، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در خود کاهش دهند، در این مطالعه، مشخص گردید تأثیر قد کوتاهتر بر خطر بیماری قلبی توسط عملکرد ریه ها تعیین می شود.یافته های ما و مطالعات دیگر در مورد بیماریهای قلبی، اهمیت تلاش برای ترویج یک شیوه زندگی سالم و فعالیت بدنی خاص را که می تواند به بهبود عملکرد ریه ها کمک کند، آشکار نمود.

منبع:

Communications Biology, 2019; 2 (1) DOI: 10.1038/s42003-019-0361-2

www.sciencedaily.com/releases/2019/03/190329130231.htm